De 3 største værdikæde-udfordringer for handelsfirmaer

Se hvordan den rigtige ERP-løsning kan optimere værdikæden og planlægning af lageraktiviteter for virksomheder med handel og logistik. 

Hvordan kan ERP-systemet effektivisere værdikæden for handelsvirksomheder? 

Vi kigger nærmere på værdikæden for virksomheder med handel og logistik. Her oplever vi, at det typisk er de samme udfordringer, som skaber mulighed for at optimere processer og arbejdsgange.

Via en moderne ERP-løsning som Dynamics 365 Business Central – kombineret med de rette branchemoduler – kan du løse de største udfordringer i værdikæden. 

Se hvordan i næste afsnit.

Værdikæden i dag for virksomheder med handel og logistik

For mange grossistvirksomheder er den klassiske værdikæde stadig relevant og kan i sin enkleste form opsummeres i ovenstående 4 faser.

Her ser vi særligt ét område, nemlig planlægning af lageraktiviteter, som den største udfordring i dag. 

Udfordring #1 – Logistik

I planlægningen af lageraktiviteter er én af lagerchefens udfordringer at danne sig et samlet overblik over dagens ordrer, tilgængelige ressourcer samt præcise data om hvor mange leveringer, der kan håndteres baseret på ordresammensætninger.  

Vi ser ofte, at lagerchefer møder ind om morgenen til en forholdsvis uoverskuelig arbejdsdag. Kompleksiteten er høj, når der skal planlægges og prioriteres ressourcer, ordrer og leveringsevne. Der er stor risiko for fejl, hvis ikke der er sat de rigtige systemer og processer op til at hjælpe lagerchefen med at løse opgaverne. 

Få kontrollen tilbage med Lagerchefens Cockpit

Baseret på ovenstående udfordringer er vores vigtigste bidrag ofte at etablere “Lagerchefens Cockpit”:

Her får lagerchefen sit eget skærmbillede (eller ”cockpit”) i Dynamics 365 Business Central, hvor det er muligt at planlægge dagens og ugens plukkeordrer og ture, så de bliver udført sikkert og effektivt.

Business Central giver overblik over antallet af planlagte pluk og plukkeordrer, og om de kan fuldleveres. Alt sammen opdateres i realtid, så logistikvirksomheden altid kan stole på data.  

Hvis flere leveringer går til samme adresse, hjælper vi også med at disse automatisk bliver planlagt samlet. På den måde kan hasteordrer parres med normale plukordrer, når det er muligt. Småordrer planlægges ofte separat, da de kan plukkes flere ad gangen. På den måde bliver turen rundt i lageret optimeret efter færrest mulige skridt. 

Håndtering af indgående ordrer

Nu er der styr på den udgående logistik. Men hvordan håndterer logistikvirksomheden sine indgående ordrer?

Ordrer fra webshoppen flyder automatisk ind i ordremodulet i Dynamics 365. Web-ordrer disponeres på samme vis som manuelle ordrer og ordrer, der er modtaget via EDI.  

Indkøbsforslag dannes ud fra varestamdata om genbestillingssekvenser og mængder samt det behov, der er skabt af salgs- eller genopfyldningsordrer. Det betyder, at I får købt ind i de rette mængder, og at levering sker, så det matcher leverings-flowet.

Eventuelle udfordringer med sen modtagelse af materialer håndteres i overblik og giver indkøb og salgsafdelingen mulighed for at foretage en prioritering af kunder og deres bekræftede leveringstider. 

Udfordring #2 – Enkeltpluk og multipluk 

Hvordan håndterer du enkeltpluk af store ordrer? Og hvordan håndterer du multipluk, hvor flere ordrer skal plukkes samtidigt? Ved at automatisere plukkeprocessen kan du øge produktiviteten, udnyttelse af lageret samt reducere arbejdstiden.  

For de fleste virksomheder er pluk af store enkeltordrer en tidskrævende opgave. Via Dynamics Business Central hjælper vi ofte med at gøre det muligt for flere at deltage i det samme pluk af en enkeltordre. For at sikre, at varer indkøbt til en bestemt salgsordre også håndteres samlet, er der mulighed for at "pallestyre", så varer på samme placering til samme ordre, flyttes og plukkes sammen.  

I Business Central gør lagerdisponeringen med lokationer, zoner og placeringer det muligt at planlægge plukruten optimalt. Inddelingen i geografiske enheder sammen med lokale zoner eller placeringer betyder, at I kan disponere indkøb forskelligt. Det kan fx være afhængigt af geografi og placering eller formål såsom fjern-, bulk- eller pluklager. 

Lagermedarbejderen kan også plukke til flere småordrer på samme tid. Det giver god fleksibilitet og mulighed for at omstille mellem dagens aktiviteter. Automatisering af plukkeprocessen sikrer, at når først kontoret har frigivet ordren til plukning, så kan lageret færdigbehandle ordren inklusiv fragt i én og samme arbejdsgang. 

 

Udfordring #3 – Integrationen til fragtsystemer

Mange handelsvirksomheder er udfordret af transportørers forskellige systemer til fragt. Derfor spørger mange: hvordan integrerer vi bedre til booking- og fragtsystemer, så vi kan spare tid og skabe overblik over vores forsendelser?  

Det er uundgåeligt at skulle integrere til forskellige fragtsystemer. Men det er også årsag til megen hovedpine i grossistvirksomheden. 

For det første fragmenterer og forringer det data om ordrer og kunder. For det andet er det ekstra tidskrævende at administrere ordre- og kundeinformationer fra forskellige systemer.

Dette gør fragtprocessens faste elementer som sporing, prisberegning og labels unødvendigt komplekse at håndtere for grossistvirksomheden. Og det kan skabe ekstra pres på kundeservice. 

På baggrund af disse klassiske udfordringer har vi udviklet et integreret modul til NAV og Business Central, hvor transportører, produkter, services og godstyper indlæses fra Consignor.

Efter indlæsningen er du allerede godt i gang med at optimere jeres fragtproces. Du får nemlig samlet alle transportører i ét system og kan nu sende fragtbookinger automatisk. Prisberegning sker ud fra individuelle aftaler og kontrol via transportørens returpriser. 

Fremover kan du udskrive labels til alle transportører fra én labelprinter. Derudover kan du automatisere mange processer: print af fragtlabels, booking af speditør og afsendelse af mail eller sms til kunden. Via en webportal får du track & trace oplysninger på alle forsendelser, som kan ses direkte fra Business Central. Og kunderne får automatisk e-mail-advisering med track & trace information, så de kan følge deres pakker. 

Kontakt os for en snak om optimering af værdikæden i jeres forretning

keyboard_arrow_up